látogató számláló

Ajánló

Hippokrampusz

Itt is megtalálsz!

Friss topikok

Ennyien vagytok!

Ford T-modell, az első tömeggyártásban készült autó

2011.02.22. 14:34 kiskrampusz

Az első igazi futószalagon gyártott autóról, a legendás Ford T modelljéről már biztosan sokan hallottak. Története 1906-ban kezdődött, ekkor születtek meg, a Ford művek első főmérnökének, Galamb Józsefnek a rajzasztalán a T-modell első tervei.

 

Tervezéskor egy mindenki számára olcsó, megbízható, könnyen vezethető és javítható autó létrehozása volt a cél. Az első autók 1908-ban 850, 1925-ben már csak 250 dollárba kerültek. Olcsóságát jó jelzi, hogy 1914-ben egy átlagos Ford-gyári munkás négyhavi keresetéből megvehetett egy Ford T-modellt.

Gyártásához vanádiumot és hőkezelt fémeket használtak. Össztömege 540 kg volt és egy négyhengeres 2879 cm³, 20LE vízhűtéses benzinmotor hajtotta. A fogyasztása 100km-en 10 liter volt, maximális sebessége 65-70km/h.

Rövid idő alatt Amerika kedvence lett,igazi népautó, melynek beceneve "Tin Lizzie" (Bádog Böske) volt. A gyártás megkezdése után alig egy évvel 1909-ben már 10 ezer darabot adtak el belőle. Az eladások folyamatosan növekedtek 1914-ben 250 ezer, 1915-ben 500 ezer, 1922-ben 900 ezer, 1923-ban 2 millió darabot. 1927-ben befejeződött a gyártása,  összesen 15 millió darabot adtak el a T-modellből. Gyártása során a faváz karosszéria helyett később acélt alkalmaztak, de ezenkívül semmilyen lényeges szerkezeti változtatáson nem esett át a húsz év alatt.

 

A gyártás darabszáma 1913-tól ugrásszerűen megnőtt, mikor is szintén Galamb József tervei alapján elindult a futószalagos gyártósor. A szalagszerű termelést a húsiparból lesték el, ezzel a módszerrel egy kocsi elkészítése  12,5 óráról alig 1,5 órára csökkent. Kezdetben egy percenként,  a csúcson 10 másodpercenként készült el egy T-modell.  Henry Ford az új, monoton munkát végző embereinek a bérét, az addigi duplájára, napi 5 dollárra emelte.

Az autó kezdetekben csak fekete színben volt  kapható, hogy ezzel is spóroljanak a költségeken, ez volt ugyanis a legolcsóbb, legkönnyebben javítható és legtartósabb. Később azonban a választható színek között szerepelt a kék, sárga és szürke szín is.

Az autóból rengeteget megőriztek múzeumok és magánszemélyek is. Megbízhatóságát pedig mi sem bizonyíthatná jobban, hogy 2000-ben több mint 100 ezer üzemképes darab volt belőle világszerte. 1999-ban Las Vegasban egy nemzetközi zsűriből álló bizottság és  a közönség egyöntetűen választotta a Ford T-modellt az Évszázad Autójának, mely forradalmasította az autóiparban a tömeggyártását.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hippokrampusz.blog.hu/api/trackback/id/tr272679884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árkászati Hadimérnökség 2011.03.01. 21:28:52

Úgy tudtam, azért volt fekete, mert ez a festék száradt olyan gyorsan, hogy a szalagon futó darabokkal dolgozni lehessen, nem kellett várni, állni, amíg "meghúz".
Azt a mondást tulajdonítják Henry Fordnak, éppen a T-Modell kapcsán, hogy "vevőink bármely igényét ki tudjuk elégíteni a színek terén, feltéve, hogy fekete színt igényelnek".
Üdvözlettel
Árkászati Hadimérnökség

kiskrampusz · http://hippokrampusz.blog.hu 2011.03.07. 11:42:13

@Árkászati Hadimérnökség: Igen a posztban felsoroltak mellett a gyors száradás is szerepet játszott a szín választásban.